måndag 21 januari 2013

Förskolans nätverksgrupper har startat!

Nytt år och även nya utmaningar! I onsdags träffade jag förskolans nätverksgrupp 1 för första gången. Det är tre grupper sammanlagt från tre förskolor och vi ska träffas på onsdagseftermiddagar. En tredjedel från varje förskola är en del i nätverksgruppen, sammanlagt är det mellan sju och nio personer. Himla fiffigt med nätverksgrupper, på detta sätt kan vi genomföra diskussioner och fortbildning med alla förskolepedagoger kontinuerligt under våren.

Den första omgången diskuterar vi Demokrati, barns inflytande i förskolan. Vad är det och hur ser det ut i det dagliga arbetet? Vi pratade också om barnsyn och barnens syn. Jag hade bland annat med mig en bok av Elisabeth Arnér, Barns inflytande i förskolan - en fråga om demokrati som jag tog exempel ur, som vi samtalade runt.

Det är roligt att få vara med om dessa tankar och reflektioner som förskolepedagogerna bjuder på. Härlig stämning och många skratt men även allvarliga stunder bjöds det på i onsdags med grupp ett. Jag ser med spänning fram emot grupp två och våra diskussioner, det blir nu på onsdag det!

Väl mött!
/ Johnna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar